Sprediķis 4.adventa svētdiena
Sprediķis
1 Mozus 3:14-15, Filipiešiem 4:4-7, Lūkas ev. 1:30-33
Šodien ir ceturtais Advents un galvenā tēma ir par jaunavu Mariju, mūsu Kunga māte. Vecās Derības lasījumā dzirdējām, par čūsku, kas sadzels papēdī, bet kam galva tiek sadragāta. Kas ar to ir domāts? Šie vārdi ir pateikti tieši pēc grēkā krišanas un šeit ir pravietojums par Jēzus krusta nāvi. Attiecīgā sieva ir Marija un sievas dzimums ir Jēzus. Pēc grēka krišanas sātanam bija pamats mūs apsūdzēt Trīsvienīgā Dieva priekšā.
Bet caur savu krusta nāvi Jēzus sadragāja čūskai galvu, proti, salīdzināja mūsu grēkus, lai sātanam vairs nav galva, proti, pamats mūs apsūdzēt Dieva priekšā, ja vien ticam pa īstam. Sadzelt papēdī ir līdzība par nodevību, piemēram čūska, kas augstā zālē pielien no aizmugures un iekož papēdī. Ne burtiski, bet līdzībā tas ir ko Jūda darīja pret Jēzu. Uzreiz pēc grēkā krišanas Dievs apsola grēku piedošanu, caur to ko Jēzus izdarīja, un kam Marija deva nosacījumus. Te ir arī vairāki būtiski pretstati. Caur Ievas nepaklausību grēks ienāca pasaulē, caur Marijas jā, paklausību, pestītājs, grēku piedošana ienāca pasaulē. Ieva atvēra ceļu āra no paradīzes, Marija deva nosacījumus lai būtu ceļš atpakaļ uz paradīzi, Debesu Valstību, caur savu JĀ vārdu. Jēzus ir tas, kas sadragāja čūskai galvu, vecam sātanam, bet caur jauno sievieti, Mariju, tas bija iespējams.
Otrais lasījums māca par ticības mieru un prieku, kas aizsargā pret sātana uzbrukumiem. Kā to iegūt? Būtu daudz ko pieminēt, bet viena būtiska lieta ir pārliecība par grēku piedošanu. Un tas ir iemesls kāpēc Marija ir svarīga pestīšanas procesā. Jēzum jābūt cilvēciskai dabai, lai Viņa pestīšana attiecas uz mums cilvēkiem. Un caur Mariju Viņam ir cilvēciskā daba. Ja Jēzum nebūtu cilvēciskā daba, pestīšana ietu mums secen, garām. Evaņģēlijā eņģelis saka Marijai, nebīsties. Arī šodien Trīsvienīgais Dievs saka tieši to pašu mums, tev un man. Kāpēc mums nevajag baidīties? Tam ir daudzi iemesli, bet galvenais ir, ka Jēzus ir miris pie krusta, lai salīdzinātu mūsu grēkus un augšāmcelos, lai uzvarētu nāvi. Bet lai to izdarītu Viņam pa priekšu bija jāpiedzimst. Un kā es teicu, lai šī salīdzināšana attiektos uz mums, cilvēkiem, Viņam bija jābūt cilvēciskā daba. Viņam bija cilvēciskā daba bez grēka, kas ir būtiska piebilde, bet tomēr, cilvēciska daba Viņam bija. Kā to dabūt gatavu?
Lai tas būtu iespējams bija vajadzīga māte, sieviete. Jēzus ir izdarījis salīdzināšanas darbu, un viens, bet Marija ir devusi visus nosacījumus, lai tas notiktu. Tāpēc abi ir svarīgi un nav konkurence vai pretrunas starp Mariju un Jēzu. Ir slikta teoloģija lietot vārdus vai nu vai saistībā ar Jēzu un Mariju. Saistībā ar Jēzu un Mariju ir jālieto vārdus gan...gan. Tas protams nenozīmē, ka Marija būtu Dievs, tas protams nenozīmē, ka drīkstam pielūgt Mariju, tas protams nenozīmē, ka Marija būtu glābējs. Bet īsumā varam teikt tā, ka pestīšanas procesā Jēzus izdara darbu, bet Marija dod nosacījumus, lai tas varētu tikt izdarīts. Mums nevajag baidīties, jo Jēzum ir cilvēciskā daba un caur to varam būt pārliecināti, ka Viņa pestīšana attiecas uz mums. Eņģelis arī saka Marijai, ka viņa ir atradusi žēlastību pie Dieva. Tas pats attiecas uz mums ja vien ticam pa īstam.
Kur varam atrast šo žēlastību, kā varam būt pārliecināti, ka esam atraduši pareizo žēlastību? No seniem laikiem baznīcā Marija ir bijusi simbols par visu kristīgo baznīcu. Dievs ir mūsu Tēvs un kristīgā baznīca, Marija ir mūsu māte. Ārpus no baznīcas nav pestīšana. Lai saprastu baznīcas mācību par Mariju ir būtiski zināt, ka gandrīz viss kas attiecas uz Mariju arī attiecas uz kristīgo baznīcu un otrādi. Tātad, atradīsim žēlastību un pareizo pestīšanas teoloģiju pie Marijas, kristīgās baznīcas kopībā. Ārsti vēl nebija atklājuši DNS tajā laikā, bet ja būtu DNS tests par Jēzu, Mariju un Jāzepu, rezultāts būtu viennozīmīgs. Jāzepam nebija kopīgs DNS ar Jēzu un Mariju, jo, viņš bija audžutēvs, nevis bioloģiskais tēvs. Jēzum un Marijai gan bija kopīgs DNS. Un arī šodien ir tas pats princips. Ir diemžēl daudzi, kam šodien ir maldīgs priekšstats, ka nevajag baznīcu un draudzes kopību, ka var pielūgt Dievu mājās.
Bet tad viņš pielūdz maldīgo dievu ar mazo burtu, viņš nepielūdz Jēzu, jo, līdzībā Jēzus DNS var atrast tikai baznīcas kopībā, pie Marijas. Burtiski ir protams neiespējams, ka mums būtu tas pats DNS, kas Jēzum un Marijai bija. Bet līdzībā, saistībā ar ticības DNS, tas ir gan iespējams, gan nepieciešams. To pašu ticības DNS varam atrast Bībelē un kristīgā mācībā, baznīcas tradīcījā. Un šis pareizais DNS tests varam saīsinātā formā atrast ticības apliecībā. Ja skaiti līdzi ticības apliecībā katru svētdienu un tici tam, kas tur ir rakstīts, tad tev ir tas pats ticības DNS kā Jēzum un Marijai. Tad tava pestīšana ir nodrošināta. Caur Marijas JĀ vārdu un Jēzus nāvi, un augšāmcelšanos. Jāņa Streiča filmā Likteņdzirnas ir svētceļnieki, kuri dodas uz Aglonu un dzied šādus vārdus: ak mīļā māte Marija, tu mūsu siržu karaliene, ak mīļa māte Marija, tavs dēls ir mūsu cerība. Marija ir Debesu Valstības karaliene, Jēzus ir tās karalis. Un te nav konkurence vai apdraudējums Jēzum, jo hierarhiski karalis ir augstāks par karalieni.
Lai Dievs dod, ka Jēzus ir mūsu siržu karalis un, Marija un kristīgā baznīca tās karaliene. Jēzus, nevis Marija ir mūsu cerība, bet šī cerība ir atnākusi pie mums caur Mariju, un nāk pie mums caur Mariju, caur kristīgo baznīcu. Lai mēs neredzam konkurenci un pretrunas starp Jēzu, Mariju un kristīgo baznīcu zemes virsū. Tie visi kopā veido vienu kristīgo ģimeni ar vienu kopīgo ticības DNS. Caur kristību un ticību mums tiek iedots to pašu garīgo DNS. Caur kristību un ticību mums ir Dievs par Tēvu un baznīcu, Mariju par māti.
Šodienas bauslis: Mums ir jāsaprot, ka pestīšana ir atrodama tikai pie Jēzus un Marijas, proti, kristīgās baznīcas kopībā.
Šodienas evaņģēlijs: Caur Mariju tiek nodrošināts, ka Jēzum ir cilvēciskā daba, kas nodrošina, ka Viņa pestīšana attiecas uz mums.
Gribētu īsi rezumēt savu teikto:
1. Caur Ievas nepaklausību grēks ienāca pasaulē. Caur Marijas paklausību pestīšana varēja ienākt pasaulē.
2. Mums nevajag baidīties, jo Jēzum ir cilvēciskā daba, Viņa pestīšana attiecas uz mums.
3. Mums jābūt kopīgam garīgam DNS ar Jēzu un Mariju.