Pāriet uz galveno saturu
LATVIJAS EVAŅĢĒLISKI LUTERISKĀS BAZNĪCAS
 ALŪKSNES DRAUDZE.
  • Sākums
    • Mēs ticam
    • Tēvreize
    • Baušļi
    • Svētdarbības
      • Kristības
      • Iesvēte
      • Laulības
      • Mirušo izvadīšana
      • Grēksūdze
    • Lūgšanas
    • Aizlūgumi
  • Jaunumi
  • Kalendārs
  • Ceļiniekiem
  • Galerija
  • Apes konvents
    • Notikumu kalendārs
    • Diakonija
    • Sprediķi
    • Pieteikt aizlūgumu
  • Kontakti
    • ZIEDOJUMI
    • Noderīgi
  • Bibliotēka
    • Citāti/ Apceres
    • Sprediķi
  • Prāvesta iecirknis

Sprediķis 3.novembris - Reformācija

13. novembris, 2019 pl. 12:18

Lasījumi Jāņa atklāsme 14:6-7, Rom.1:13-17 un Jāņa ev. 2:13-22

Ceturtdien bija Reformācijas svētki, un mēs to svinam šodien. Daudzi domā, ka vārds reformācija nozīmē jauna formācija. Bet tā nav, tas mazais priedēklis “re”, latīņu valodā nozīmē “atpakaļ”, nevis jauna. Tātad vārds reformācija nozīmē, atpakaļ pie formācijas. Lutera domā bija, ka īsta kristīga mācība bija Bībelē un agīnā baznīcā, un, ka šī pareiza mācība bija tikusi sagrozīta Romas katoļu baznīcā viduslaikos.

Tāpēc Luters gribēja atpakaļ pie Bībeles un agrīnās baznīcas mācības, pie kā Luters gribēja tikt? Kas ir reformācijas būtība un kādām īstam luterānim būtu jābūt? Pirmajā lasījumā dzirdējām vārds evaņģēlijs. Vārds evaņģēlijs nozīmē prieka vēsts. Prieka vēsts par ko? Galvenais, ko Luters gribēja panākt bija, ka kristīgs cilvēks var būt drošs, pārliecināts, ka viņa grēki ir piedoti un, ka viņa dvēsele var tikt pestīta. Ar nosacījumu, ka cilvēks tic Trīsvienīgajam Dievam un Jēzum Kristum un paļaujas uz Jēzus krustu, un asinīm.Viņš var būt drošs par grēku piedošanu un dvēseles pestīšanu. Es ceru, ka visi klātesošie tam tic, ka visi klātesošie uztver to kā pats par sevi saprotams. Diemžēl tas nebija pats par sevi saprotams Romas baznīcā viduslaikos.

Par šo māca otrais lasījums. Taisnais dzīvo no ticības. Viena būtiska atšķirība starp luterisko un Romas katoļu baznīcas mācību ir par svēttapšanu. Svēttapšana ir tas process, kur cilvēks, lasot Bībeli, lūdzot un saņemot altāra sakramentu, lēnā garā paliek arvien vairāk piepildīts ar Svēto Garu un arvien svētāks. Romas baznīca māca, ka svēttapšana ir daļa no pestīšanas, nosacījums pestīšanai. Tā problēma ar šo mācību ir nedrošība. Kā cilvēks var būt drošs, ka viņš ir pietiekami svēts, lai taptu pestīts? Atbilde ir, ka viņš nevar to zināt un tāpēc rodas nedrošība šajā jautājumā. Luters māca, ka svēttapšana ir sekas no pestīšanas. Ja cilvēkam ir īsta ticība, ja viņš paļaujas uz Jēzus krustu un asinīm, tad viņam rodas vēlme lūgt, lasīt Bībeli utt. Svēttapšana ir labas un nepieciešamas sekas no pestīšanas un ticības, bet nav pamats pestīšanai. Pamats pestīšanai ir Jēzus krusts un asinīm, un ticība tam. Un šis ir evaņģēlijs, prieka vēsts, jo, Jēzus krusts un asinis ir pavisam drošs pamats dvēseles pestīšanai.

Evaņģēlijā dzirdējām par tempļa šķīstīšanu, ka Jēzus izdzenā tirgotājus un tādējādi šķīstīja templi. Templis ir tas pats kā baznīca. Tāpat kā Jēzus šķīstīja templi, Luters un reformācija šķīstīja kristīgo baznīcu un tās mācību. Tas ir ļoti labi, bet nepietiek. Bībele māca, ka kristīga cilvēka sirds arī ir templis, svētnīca. Svētais Gars mājo kristīga cilvēka sirdī un padara to par svētnīcu. Tātad vajag tīrīt savu sirdi, vajag izdzīt no savas sirds visu kas traucē. Mūsu galvenais uzdevums ir lūgšana un garīgais padziļinājums. Vajag izdzīt visu, kas tam traucē. Kas tas konkrēti ir? Ir gana daudz ko pieminēt, bet došu dažus piemērus. Viena parasta kļūda ir, ka cilvēks ir pārāk atkārīgs no mācītāja personības, nepareizā veidā. Ir ļoti labi, ja mācītājs ir sabiedrisks un jauks, ar harizmātisko personību. Tas nekaitē.

Bet tas nav galvenais. Galvēnais ir, ka viņš turas pie pareizas kristīgas mācības. Pirmkārt ir jāizvēlas mācītājs pēc mācības, nevis pēc personības. Ja mācītājs arī ir jauks un sabiedrisks, tad tas ir bonusiņš, bet nav galvenais. Cita parasta kļūda ir, ka cilvēks ir pārāk atkārīgs no izklaidēm un no draugiem, un ne no Jēzus. Nav nepareizi ar koncertiem baznīcā, ja vien tā ir kristīga mūzika. Tomēr, ja cilvēks parādas tikai uz koncertiem un uz vieglām izklaidēm un ne uz nopietniem pasākumiem, tad kaut kas ir šķībi. Ir, protams, ļoti labi, ja tev ir draugi draudzē, būtu traki un slikti gan, ja tā nebūtu. Tomēr, kas ir galvenais iemesls, kāpēc Tu nāc, lai satiktu draugus? Vai lai satiktu Jēzu? Un, ja tie draugi atkristu no draudzes, vai Tu arī atkristu jeb paliktu? Saproti mani pareizi. Nav nepareizi ar jaukiem mācītājiem, ar koncertiem un labiem draugiem draudzē.

 

Tomēr, ir jānāk arī ja mācītājs ir gārlaicīgs, ja nenotiek koncerti un ja nav draugu draudzē. Lūgšana, svēttapšana un garīgais padziļinājums ir galvenie uzdevumi. Atkarībā no mācītāja personības, no reliģiskām izklaidēm un no draugiem, ir sķēršļi, ko mums vajag izdzīt no sevis. Jēzus arī saka šodien, ka nedrīkst darīt Viņa Tēva namu par tirgus namu. Šeit ir mācība par baznīcas svētumu. Baznīca nav tirgus nams. Tātad ir nepareizi, ja notiek tirgošana par lielu naudu baznīcā, tātad, ja notiek koncerti ar ieejas maksu. Šī ēka ir arī būvēta, lai būtu Dieva nams, lai pagodinātu Trīsvienīgo Dievu. Tas nozīmē, ka laicīgai mūzikai nav vieta baznīcā. Laicīga mūzika nav pati par sevi nepareiza, lai skan laicīga mūzīka 24 stundas dienaktī radio. Tomēr, kristīgā baznīcā Trīsvienīgajam Dievam ir monopols. Kultūras nams ir labs, tirgus ir labs un baznīca ir laba, bet, katrs ir atšķirīgs. Lai katrs pilda savu funkciju, bet nevajag jaukt šīs funkcijas kopā.

Kad Jēzus teica šos vārdus par baznīcu un tirgu, mācēkļi atcērējās, kas ir rakstīts Bībelē. Tas ir ļoti labi, un mums arī jāatceras, kas ir rakstīts Bībelē. Un ne tikai atcērēties, bet arī pie tā turēties. Diemžēl ir daudzi kristieši, kuri turas pie Bībeles mācības, kamēr tā sakrīt ar viņu privāto viedokli. Kad privātais viedoklis un Bībeles mācība nesakrīt, tad privātais viedoklis uzvar. Parasti viņi neizsakās tik rupji un atklāti, ka viņi turas pie sava viedokļa. Parasti viņi izdomā kādu ieganstu, ka Bībele nemāca tā kā ir rakstīts vai sāk skaldīt matus, lai pierādītu, ka Bībeles mācības un viņu privātais viedoklis sakrīt. Tomēr, tā argumentācija ir gana bieži nepārliecinoša. Gana bieži ir tā, ka privātais viedoklis uzvar Bībeles mācībai. Bet tā nevajadzētu būt. Īsts luterānis ir cilvēks, kas atceras Bībeles vārdus un ļauj Bībeles mācībai uzvarēt savus viedokļus!

Šodienas bauslis: Mums ir jāizdzen no savas sirds viss kas traucē lūgšanai un garīgajam padziļinājumam.

Šodienas evaņģēlijs: Ir iespējams būt drošam, pārliecinātam, par grēku piedošanu un dvēseles pestīšanu.

Gribētu īsi rezumēt savu teikto:

1.      Svēttapšana ir sekas no pestīšanas, nav nosacījums pestīšanai.

2.      Baznīca nav tirgus nams!

3.      Mums ir jāatceras kas ir rakstīts Bībelē, un pie tā jāturas.

Jaunākie ieraksti

  • Sprediķis_Ceturtā svētdiena pēc Vasarsvētkiem
    9. jūl. 2025
  • JA DIEVS GRIBĒS, TAD ŠĀDI NOTIKUMI NOTIKS LELB ALŪKSNES DRAUDZĒ JŪLIJĀ UN AUGUSTĀ
    1. jūl. 2025
  • Bībeles stundas mācību gada noslēgums
    26. jūn. 2025
  • Alūksnes baznīca Trīsvienības svētkos
    26. jūn. 2025
  • Sprediķis_Vasarssvētkos
    11. jūn. 2025
  • Sprediķis_Debesbarukšanas svētki
    30. maijs 2025
  • GLIKA SKOLA
    20. maijs 2025

Aktuāli

JAUNĀKĀS GRĀMATAS DRAUDZES BIBLIOTEKĀ