Sprediķis Judica – Pirmā Ciešanu laika svētdiena
1.Mozus 22:1-14, Ebrejiem 7:24-27, Jāņa ev. 11:46-57
Šodienas galvenā tēma ir salīdzināšana, ka Jēzus ir miris Golgāta pie krusta, lai tavi un mani grēki varētu tikt piedoti. Tā pati tēma kā Lielajā Piektdienā. Kāpēc vajag to pašu tēmu divas reizes un diezgan tuvu viena otrai? Divu iemeslu dēļ. Viens iemesls ir, lai uzsvērtu, ka ir svarīga tēma. Jēzus dzīvoja zemes virsū aptuveni 1716 nedēļas. Jānis velta 60% no sava evaņģēlija, lai stāstītu, kas notika Jēzus pēdējā nedēļā. Šī pēdējā nedēļa sastāv 0,0005% no Jēzus dzīves. Kāpēc veltīt tik nelielai daļai tik lielu uzmanību? Tāpēc, ka tā bija tā nedēļa, kad Jēzus tika krustā sists un augšāmcēlās. Otrais iemesls ir, ka šī ir lieta, kas cilvēkiem ļoti grūti pielec, saprotama. It kā teorētiski viegli, Jēzus nomira ar mūsu grēkiem, bet kaut vienkārši, cilvēkiem ir grūti to aptvert.
Kāpēc? Tāpēc, ka cilvēkam nepatīk dzirdēt, ka viņš ir grēcinieks, viņš grib būt par labu cilvēku. Jēzus krusta nāve nozīmē bankrots SIA cilvēkam. Un cilvēks negrib iet bankrotā, viņš grib palikt pie savas augstprātības, ka viņam Jēzu nevajag. Bet tavai un manai augstprātībai ir jāiet bankrotā, mums ir jāapliecina, ka ir cauri ar mums bez Jēzus krusta nāves. Vecās Derības lasījums, stāsta par Abrāhāmu un Īzaku, ka Īzaks gandrīz tika upurēts. Šeit ir zīme, pravietojums par Jēzus krusta nāvi vairāku iemeslu dēļ. Īzakam bija 30 gadi, kad šis notika? Jēzum bija 33 gadi, kad tika krustā sists, bet Viņš sāka Savu publisko kalpošanu, kad Viņam bija 30. Un tie trīs gadi kad Jēzus kalpoja publiski, bija sagatavošanas krusta nāvei un augšāmcelšanai. Tāpēc, pēc būtības Jēzum bija tas pats vecums, kad tika krustā sists. Kaut aptuveni 1200 gadus agrāk, šis notika tieši Jeruzālemē, tieši, kur Jēzus tika krustā sists. Daudzi šausminājās par šo stāstu, ka Īzaks gandrīz tika upurēts, bet galvenais šajā stāstā nav Īzaks, bet tas auns. Auns tika upurēts Īzaka vietā. Līdzībā tu un es esam Īzaks, kas izsprūk no nāves auna dēļ. Un līdzībā Jēzus ir tas auns, kas nomirst tavā un manā vietā. Lai šī piedošana attiektos uz tevi, tavai augstprātībai ir jāiet bankrotā. Tev ir jāapliecina, ka bez Jēzus tu atrodies dziļā dubļu bedrē, no kurienes tu netiec augšā. Šajā bedrē esam nosmērēti ar dubļiem, ar grēkiem, un paši nevaram nomazgāties. Tikai caur Jēzus krusta nāvi tiekam augšā no šīs bedres.
Tikai Jēzus krusta nāves dušā varam nomazgāties. Otrajā lasījumā salīdzināšanas būtība ir kodolīgi un skaidri izteikta. Jēzus ir tāds augstais priesteris, kas mums pienācās, ko mums vajag. Evaņģēlijā viss ir arī izteikts kodolīgi un skaidri. Kajafas saka, ka pārējie neko nesaprot. Viņš precīzi saka, kas attiecas uz gandrīz visiem, visos laikos un visās vietās. Gandrīz visi neko nesaprot, par Jēzus krusta nāvi, kāpēc notika, kāpēc ir nepieciešama. Pašreiz visi uztver Putinu, kā lielāko draudu. Saproti mani pareizi, Putins ir drauds, bet.. Visos laikos un visās vietās grēks ir lielākais drauds. Būtu pavisam nejauki krist krievu armijas nagos, jā, bet.. Krievu armija ir sīkums salīdzinot ar elli. Nedaudz pārfrāzējot Jēzus vārdus gribētu teikt šādi: ko tas līdz cilvēkam, ja izsprūk no krievu armijas, un vietā iekrīt ellē?
Augstie priesteri un farizeji uzdod šādu jautājumu, ko mēs darīsim. Ko mēs darīsim? Ir tikai viens ceļš. Ir jāapliecina un jāsaprot, ka paši par sevi atrodamies dubļainā bedrē, no kurienes mēs netiekam augšā un kurā esam neglābjami netīri ar grēka traipiem. Tas vārds, kas latviski tiek tulkots glābšana, tīri burtiski grieķu valodā nozīmē noņemt šķēršļus. Kas ir galvenais un vienīgais šķērslis, kas traucē tavai un manai glābšanai. Augstprātība, ka mēs negribam apliecināt, ka esam grēcinieki, nevis labi cilvēki. Ka mēs gribam paļauties uz saviem darbiem un nebūt ubagi, kuri ubago žēlastību no Trīsvienīgā Dieva. Mācītāji no visas pasaules var liecināt par vienu un to pašu. Ir draudzes loceklis, kas ir uz nāves gultas. Mācītājs atnāk un cilvēks saka viņam: gan es tikšu debesīs, jo, es esmu bijis labs cilvēks. Cilvēks ir bijis draudzē 60 gadus, un viņš kā Kajafas saka, nav sapratis neko. Mēs netiksim debesīs tāpēc, ka esam labi cilvēki. Mēs varētu tikt Debesīs caur ticību, tāpēc, ka Jēzus ir miris Golgātā pie krusta tavu un manu grēku dēļ.
Grēka krišanas būtība ir, ka veidojās neredzams, bet reāls garīgs mūris starp cilvēku un Trīsvienīgo Dievu. Mūris starp cilvēcisko un Dievišķo dabu. Jēzum bija un ir divas dabas, cilvēciskā bez grēka un Dievišķā daba. Kad Jēzus piedzima, cilvēciskā un Dievišķā daba apvienojas. Tas ir pestīšanas pirmais solis. Jēzus krusta nāve un augšāmcelšanas ir otrais solis. Es varētu stāstīt visu dienu, ka esam pamatīgi grēcīgi. Bet caur to vien, tu nesaproti, ka esi grēcinieks. Ir tikai Viens, kas var pārliecināt un parādīt grēkus. Tas ir Svētais Gars. Tas ir iemesls, kāpēc ticība un svētā dzīve ir vienmēr saistīti kopā. Svētais Gars tiek dots caur lūgšanu, caur Bībeli, caur Dievkalpojumiem utt. Un Svētais Gars ir vienīgais, kas var pārliecināt tevi reāli, faktiski, praksē, par to, ko es esmu teicis teorētiski.
Vienalga, ko tu teiksi savam draudzes mācītājam uz savas nāves gultas, nesaki viņam, ka tu esi bijis labs cilvēks. Tev ir jāsaka viņam, ka tu esi liels grēcinieks, ka esi totāli atkarīgs no Jēzus nāves un augšāmcelšanās, ka tev vajag grēku piedošanu. Un vienīgais veids, lai nonāktu pie šādas atziņas ir, lai dzīvotu svētu dzīvi draudzes kopībā. Lai Svētais Gars mājotu tavā sirdī. Un Svētais Gars ienāk tavā sirdī tikai un vienīgi caur svēto dzīvi, caur ticības praksi un pielietošanu. Tāpēc ir tā, ka ticība un svētā dzīve ir vienmēr saistīti kopā, nevar atdalīt. Grēks, nevis Putins ir lielākais drauds. Tāpēc ir jādzīvo svētu dzīvi draudzes kopībā, lai Jēzus tev būtu nepieciešams Pestītājs.
Šodienas bauslis: Ir jāsaprot, ka bez Jēzus tu atrodies dubļainā bedrē, no kurienes tu netiksi laukā ar saviem spēkiem.
Šodienas evaņģēlijs: Jēzus ir miris par taviem grēkiem. Lai tava dvēsele varētu tikt pestīta.
Gribētu īsi rezumēt savu teikto:
1. Pats par sevi cilvēks nesaprot, ka viņš ir grēcinieks, kam Jēzus ir vajadzīgs.
2. Tikai Svētais Gars var dot cilvēkam tādu pārliecību. Svētais Gars tiek dots caur svēto dzīvi draudzes kopībā.